Ifølge Spillemyndighedens Statistik for Spilmarkedet fra april 2025 er danskernes spilforbrug steget, når man sammenligner spilforbruget fra april 2025 med april 2024.
Det er ikke kun i april 2025, at danskerne brugte mange penge på casinospil. Faktisk er der sket en stigning af forbruget i hver måned i hele første kvartal.
Herunder finder du en tabel, hvor du kan se sammenligningen mellem danskernes spilforbrug i januar, februar, marts og april i 2024 og 2025. (*BSI står for bruttospilleindtægt).
Penge på spil hos online casinoer 2024 & 2025
Måned | BSI '24 | BSI '25 | Ændring ift. tidl. år |
---|---|---|---|
Januar | 283M | 316M | 11.61% |
Februar | 278M | 294M | 5.95% |
Marts | 310M | 330M | 6.45% |
April | 273M | 331M | 21.40% |
Total | 1,144M | 1,271M | 11.17% |
Kilde: Spillemyndigheden
Danskernes spilforbrug gennem årene
Tager man udgangspunkt i de første fire måneder af året, siden 2020, kan man se, at der tegner sig et tydeligt billede af et marked i solid vækst.
I 2020 spillede de danske casinospillere dog ikke for så meget (946 mio. kroner). En årsag kunne være, at det var deromkring, at COVID-19-pandemiens indledende faser startede. Herefter, tog det fart. Fra 2023 til 2025, steg forbruget gradvist, fra 1,005 mio. kroner i 2023 til 1,143 mio. kroner i 2024.
Kigger man på de første måneder i 2025, nåede forbruget op på 1,271 mio. kroner. Dette svarer det til en samlet stigning på 20,67% på få år.
Måned | BSI '20 | BSI '21 | BSI '22 | BSI '23 | BSI '24 | BSI '25 |
---|---|---|---|---|---|---|
Januar | 178M | 258M | 263M | 256M | 283M | 316M |
Februar | 178M | 218M | 215M | 234M | 278M | 294M |
Marts | 208M | 244M | 226M | 257M | 310M | 330M |
April | 244M | 256M | 242M | 257M | 273M | 331M |
Total | 808M | 976M | 946M | 1.004M | 1.144M | 1.271M |
Kilde: Spillemyndigheden
Årsager til et øget spilforbrug blandt danskerne
Spillemarkedet i Danmark ændrede sig drastisk da liberaliseringen af det danske casinomarked i 2012 fandt sted. Monopolet blev brudt, og den efterfølgende indførsel af den danske spillelicens fra Spillemyndigheden medførte at branchen blev særdeles konkurrencepræget.
Trods de mange reguleringer og regler, som casinoer med dansk licens skal overholde, har det også resulteret i, at flere og flere firmaer har valgt at investere massivt i markedsføring.
Vi vil nedenfor gå i dybden med nogle af grundene til, at man har kunnet se en stigning i danskernes spilforbrug fra 2022 til 2025:
Mere produktudvikling på det danske marked og flere spilleudviklere med dansk licens
I de seneste år har man kunnet se en kæmpe udvikling af det online casinomarked. Der bliver konstant udgivet nye og spændende spil fra alverdens softwareudviklere, og udvalget af spiltyper er også voksende.
Moderne spilleudviklere gør deres for f.eks. at producere de mest innovative live casino-spil og nye former for spilleautomater med specielle og unikke features.
Lettilgængelige online casinoer med mobilvenlige casinospil
Det er ikke til at komme uden om, at stort set alle online casinoer i dag har en mobilvenlig side, eller endda en casinoapp. Et online casino skal være i tip-top stand, og det skal være nemt at navigere rundt.
Samtidig skal spillene, fra de forskellige softwareudviklere være lige så lettilgængelige og brugervenlige.
Nemme og hurtige betalingsløsninger
Siden MobilePay, Apple Pay og Google Pay er blevet implementeret som betalingsmetoder hos en del af online casinoerne med dansk licens, er der nu endnu flere måder for danske casinospillere at foretage ind- og udbetalinger på.
De fleste casinospillere leder efter trygge og bekvemme betalingsløsninger, hvor anvendeligheden er i fokus. Netop derfor er det ikke overraskende, at flere og flere fristes til at bruge MobilePay til indbetalinger hos online casinoer. De fleste danskere bruger jo allerede MobilePay til utallige andre formål i hverdagen, så hvorfor ikke vælge denne betalingsmetode til næste casinoindbetaling?
Konkurrence og synlighed overalt
I Danmark er det svært at se TV, uden at der popper adskillige reklamer for online kasinoer op. Der er i dag en kæmpe konkurrence om at få lokket nye spillere til et online casino.
Derfor ser man nu også flere og flere reklamer på de sociale medier fra både nye casinoer med dansk licens og fra de gode gamle kendinge. Og så findes der jo også de store sponsorater af fodboldklubber og sportsligaer.
Flere registrerede i ROFUS end nogensinde før
Ud over den gradvise stigning i danskernes samlede spilforbrug er der også flere og flere personer, der vælger at foretage selvudelukkelse via ROFUS.nu, som er Spillemyndighedens register over frivilligt udelukkede spillere.
En analyse af de seneste års tal viser, at flere og flere danskere har taget et aktivt skridt til at kontrollere deres spilforbrug. Der er sket en interessant udvikling af tallene:
- I 2023 var der 46.152 personer registreret i ROFUS.
- I 2024 var tallet steget til 55.899 personer.
- Allerede i april 2025 var antallet af registrerede personer oppe på hele 60.325 personer.
At der allerede var omkring 4.500 personer, der var registrerede i ROFUS i tallet fra 2025, er særligt bemærkelsesværdigt, da dette er opnået på kun fire måneder.
Fortsætter denne tendens, vil vi kunne forvente at kunne se en langt større mængde nye selvudelukkede spillere end tidligere år.
Aktuelle casinonyheder
Vi er et dedikeret hold af casinoeksperter, der elsker, at holde netop dig opdateret med alt inden for casinoverdenen. Tjek de seneste nyheder forneden eller tag et smut forbi vores nyhedsside, hvor du finder de nyeste artikler om nye online casinoer, nye udenlandske casinoer med dansk licens, live casino-nyheder og meget mere. Hvem ved – måske finder du din næste casino bonus uden indbetaling?
Bemærk! Vi anbefaler altid, at du spiller ansvarligt. Har du, eller en du kender, brug for hjælp, så kontakt Spillemyndighedens hjælpelinje StopSpillet.dk. Du kan også foretage selvudelukkelse via ROFUS.nu, der er siden for frivilligt udelukkede spillere.
Online Casino Ekspert
836 artikler10 års erfaring i at skrive anmeldelser og artikler om online casino
Mere info om Mette Jensen
Nationalitet
Dansk
Bopæl
København
Universitet
Syddansk Universitet
Uddannelse
Engelsk og digital markedskommunikation